September 13, 2017

Pelaburan Malaysia pada Boeing ceriakan AS

Jalinan diplomatik Amerika Syarikat dan Malaysia mengharungi tempoh yang intim dan erat. Dahulunya, Amerika Syarikat merupakan negara kuasa besar yang menyokong dan menempatkan permulaan industri pembuatan dalam Malaysia. Dengan teknologi yang semakin canggih berpesat seperti pembuatan komputer dan kejuruteraan, Malaysia dipilih sebagai negara pengeluar industri hiliran menyokong teknologi berkenaan.

Antara contoh industri terlibat ialah sektor eletronik dan eletrikal dan kilang yang didirikan di Malaysia terkenal zaman-zaman itu ialah Texas Instrumen, AMD, Western Digital dan lain-lain lagi. Secara langsung, industri berkenaan membuka teroka pengetahuan mesin-mesin dan peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia. Dengan adanya kedutaan Amerika Syarikat yang berlokasi startegik, industri pembuatan dan sektor eletronik dan elektrikal berkembang pesat memenuhi keperluan negara berkenaan.

Menyentuh lawatan Dato Seri Najib Razak mulai 11 September hingga 13 September ke Amerika Syarikat, bagi memenuhi jemputan Presiden Donald Trump sendiri dan membuka lembaran baru terhadap hubungan diplomatik tersebut. Malah dalam rangka memenuhi lawatan tersebut, Presiden Amerika Syarikat itu memuji akan langkah-langkah menangani keganasan yang dilaksanakan oleh Kerajaan Malaysia. Dalam pada yang sama, Perdana Menteri turut memaklumkan bahawa jika Amerika Syarikat ingin merasa negara selamat...dalam dunia yang selamat,perlu menerapkan kesederhanaan dan memahami wajah sebenar ISLAM yang progresif.

Dalam segi pembangunan dan kemajuan ekonomi pula, sekali lagi penangan Najibnomics menjalankan keajaiban. Pertemuan bersama Donald Trump dan pegawai-pegawai beliau, Dato Seri Najib menyatakan untuk menyokong ekonomi Amerika Syarikat d
engan membuat beberapa pelaburan melalui agensi-agensi kerajaan seperti Khazanah, KWSP dan rangka kerjasama AirAsia dalam pembelian Boeing dengan General Electric.

Apa yang berlaku kini sangat berbeza dengan apa yang pernah dilakukan oleh mantan Tun Mahathir di mana peaburan yang dibuat negara yang tidak mampu menampkkan pulangan dan berisiko tinggi untuk dikendalikan. Terutama negara-negara yang bergolak seperti di Sudan, Ghana, Kenya dan Somalia. Tidak termasuk sikap lantang Tun Mahathir mengenai dasar-dasar luar negara Amerika Syarikat.

Desas desus dan pemikiran sempit mengiring Dato Seri Najib Razak kini boleh ditepis tambahan isu IMDB dan tangkapan DoJ bukanlah antara perbualan dan kenyataan bersama dibuat oleh kedua-dua negara. Lembaran baru ini bakal disusuli kunjung mengunjung mempereratkan jalinan diplomatik dan menepis tanggapan ISLAM itu merupakan agama yang mengalakkan keganasan dan mengenepikan kemajuan. Malaysia mengorak langkah perkasa menuju Transformasi Nasional 50. In sya ALLAH.

No comments:

Post a Comment